SILA AMBIL PERHATIAN

Selamat datang Ke ANAK PAHANG BLOGGGER @ http://darulmakmurblogger.blogspot.com.

Mana-Mana Blog (hok yang mengaku anak Pahang sejati) yang belum ada dalam list bolehlah bagi link. Jangan lupa tepeklah banner & buat link skali. TQ
Tolong bagitau DAERAH SEKALI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, February 11, 2010

Loghrat Pahang

Bismillahirrahmanirrahim.
Salam semua, kali ni kita tamboh skit lagi beberapa loghrat hok yang ande(kate org temeloh tu) ande tak ande lah kita layan hok ini pulok. Tak kiralah Daeroh beloh mana pun guna Loghrat ni, janji ianya memang Orang Pahang guna.

1) Lebe/Konyo : Malu/juga berkaitan dengan perasaan dan mimik muka
Cth: Lebe lah Pian tu, main gasing kaloh.
Malulah muka En. Pian kerana beliau telah kalah dalam permainan gasing
 
2) Raban : Digumakan dlm satu situasi yang mendebarkan/menakutkan.(ah sudah!)
Cth: Raban lah kita, hambat polislah kita, tu lah deme ajok hek curi aya orang.
Teruklah kita, kena tangkap polislah nanti, korang punya pasallah, mengajak mencuri ayam orang
 
3) Kerayan : Takut/gementar
Kerayanlah kita, tok empat suruh jumpe dia malam ni.
habislah kita/Rasa takutlah kita, ketua kampung suruh berjumpa dengan dia malam ini

4) Kanyo/Malai : Mabuk.Pening-pening lalat/mamai
Cth: Tak kanyo ke minum air nira nih. karang xbalik umoh kita
Tidak peningkah/mabukkah jika kita minum air nira ini, nanti tidak boleh pulang ke rumah (kerana mabuk)
 
5) Membego : Menunjuk perasaan/merajuk
Cth: Bahai nye membego kat pekan sari tadi anak Bogong tu tadi, berguling-guling atas jalan nok ke mainan bedoza. tak beli nye ayoh dia,
Anak En. Bogong merajuk/tunjuk perasaan sambil mengulingkan diri di pekan sehari, disebabkan ayahnya tidak belikan kereta bulldozer mainan untuknya.

6) Se'eh : Kenyang yang amat sangat/Senak kekenyangan
Cth: Tak larat dah keh ni nok makan weh, Se'eh dah rasanya ni.
Saya sudah tidak larat makan kerana perut sudah rasa senak kekenyangan.

7) Pedo'oh/Bobok/Pungkor/Rebe : Menipu/banyak bercakap/cakap kosong dll
Cth: Kuat membobok aok nih. Dah-dah la tu
Awak ni selalu Menipu/banyak bercakap/cakap kosong, berpada-padalah.

Okey, stakat ni je, ari lain kita sambung lagi, kat bawah tu ada hok DJ-Amiey kirimkan (Trima Kasih Abg. DJ) dalam Ulasan.

Beberapa patah perkataan yang boleh dikongsikan..

1) Daur-sebaya...Banyak digunakan di setengah kawasan di Raub,lipis dan jerantut..skrg jarang digunakan..Sebutan lebih menganjur..
 
2) Dedor-Suam..Istilah ini byk digunakan didaerah temerloh,kuala krau..
 
3) Mencelabak-Jatuh secara banyak..Biasa digunakan didaerah maran dan chenor..
 
4) Tungkit-Terbalikkan..Masih lagi byk didengari dikawasan Ulu Tembeling..
 
5) Kerayan-Gusar,Gundah..Juga byk digunakan didaerah jerantut,,khususnya di Pulau Tawar..

6) Bocong-Bekas Air..Digunakan dtemerloh,kuala krau.maran dan pekan..

7) Beringor-Memberitahu,ingatan.
Ayat orang tua2 dikawasan temerloh,chenor dan maran..jarang digunakan sekarang nie..

Wassalamm.

2 ulasan:

ila@cantekmama said...

Nak tamboh sikit

Habat~pengotor

Cak Lam said...

Teruskan usaha saudara...
Saya sokong..

 
Copyright 2009 Anak Pahang Blogger. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan